torsdag 14. april 2011

Simen Kosegutt

Dette er søskenbarnet mitt Simen (og dette var det eneste bildet jeg hadde av han). Han er 6 år gammel og er en skikkelig godgutt. Det er ikke uten grunn at han selv ga seg mellomnavnet kosegutt. Simen er en sjarmør som er lett å bli glad i. Han kan få meg til å smile på de tyngste dager. Den dagen Øyvind døde var jeg sammen med Simen. Øyvind og Simen var forøvrig veldig gode venner. Jeg hadde egentlig ingenting å stille opp med sammenlignet med Øyvind. Kom jeg alene hjem til Stavanger ble jeg bestandig møtt med kommentaren " Kor e Øyvind liksom ?!" Av Simen og hans tvillingbror Sander. 10ende juli fikk jeg også beskjed om å ta med meg Øyvind. Det var ikke så lett, siden han var så langt borte. Men jeg fikk beskjed om å hilse å si at Simen og Sander var hans beste venner på deres alder; så vennskapet var gjensidig.

Men tilbake til Simen. Han var den første som virkelig forsto at Øyvind var død. Han kom springende mot meg og gråt at han hadde mistet sin aller aller beste venn. Det var godt å ha Simen der. Men Simen vet råd. Det var ikke noe problem at Øyvind for eksempel ikke kan spise, drikke eller det verste av alt; ikke kunne ta imot klemmer lenger. Simen skal nemlig bygge en rakett så kan vi fly til himmelen å besøke ham. Ser det nesten for meg, jeg og Simen på en hjemmesnekret rakett på vei til himmelen på besøk :)
Gleder meg til han har den raketten sin i boks, noe han selv mente var litt problematisk i jula, men han tenkte på hvordan han skulle fikse det :D

Noen uker etter Øyvind døde drog jeg på besøk til Simen og de andre. Da smeltet han hjertet mitt med sin utrolige omtenksomhet. Han satte seg på fanget mitt med en alvorlig mine og sa: "Siden du e så gla i meg uansett, Therese, så kan me godt gifta oss når eg blir liga store så deg" Dette hadde han tenkt nøye gjennom. da han ble konfrontert med at han allerede hadde lovt å gifte seg med en annen, tenkte gutten nøye og svarte "Men tante Marit har jo han kompisen sin, men Therese har jo mista Øyvind".

Simen, du Simen, du er og blir en god gutt. Jeg er veldig glad i deg og håper jeg ser deg i påsken!

1 kommentar:

Therese sa...

Simen kunne i kveld meddele at han nesten hadde klart å bygge en båt, så da skulle han nok klare å bygge en rakett også. Han hadde bare ikke startet enda.
Han tar også dette giftemålet seriøst. Jeg fikk beskjed at jeg måtte tenke over om jeg skulle flytte til han eller han til meg.
For et sjarmtroll :)