fredag 8. juli 2011

Det er så vondt

Det gjør vondt inni meg.
Det nærmer seg datoen Øyvind døde med stormskritt.
Jeg er ikke klar. Men kommer jeg noen gang til å bli det?
Jeg har reist til Trondheim for å være sammen med dem som sto Øyvind nærmest. Det føltes mest riktig.
Jeg gruer meg.
Føler jeg stuper med hodet først inn mot alt som er vondt. Gruer meg til å dra til Oppdal, til den lille dolpen i bakken. Tenk en så liten dolp i bakken.. Det drepte kjæresten min! Smerten jager gjennom meg mange ganger i løp av dagen.
Det er vanskelig å rømme fra. Ikke at jeg tror det er noe poeng.

Det skal på en måte bli fint å minnes Øyvind, markere dagen skikkelig. Han fortjener det.
Samtidig er det så intenst vondt. Vondt å huske på alt som skjedde for et år siden. Den dagen alt ble snudd på hodet.
Det er vondt å lese navnet hans på en gravstein.
En gravstein som inneholder både fødselsdato og dødsdato. Den bekrefter at livet hans er over.
Det oppleves så urettferdig, så fullstendig meningsløst!

Ingen kommentarer: