søndag 11. september 2011

Øyvind i bilder

I dag skulle Øyvind blitt 25 år.
Han ble bare 23.
Det er sårt å feire bursdag uten bursdagsbarnet.

I dag har jeg lyst å minnes Øyvind.
Minnes han slik jeg kjente han, minnes livet vi hadde sammen.

 Øyvind var ekstremt glad i Afrika. Vi fikk aldri dratt til Afrika sammen, så jeg har enda ikke helt forstått hva som fascinerte han sånn. Men jeg vet at menneskene og kulturen som møtte han der, var noe som gjorde intrykk på han. I fjor studerte han Swahili. Han prøvde alt han kunne å lære meg noen strofer. "Dette er noe som er veldig viktig du sier rett etter du har presentert deg: Mimi ninankoa." Han ville ikke fortelle at det betydde "jeg lukter vondt" før han var sikker på at jeg hadde lært meg det. Dette er noe av det eneste jeg kan si på swahili :p

Øyvind var en tenker.  Han funderte over masse. Han hadde mange mål for livet, både store og små. Han verdsatte livet, han levde livet og han fikk mye utav livet.

 
Øyvind hadde verdens beste smil og verdens beste øyne. Det var noe trygt med blikket hans.  Måten han så på meg på fikk meg til å forstå at han virkelig var glad i meg.


Øyvind var likte utfordringer. Han likte å gjøre utfordringer sammen. Øyvind var skikkelig flink til å backe opp. Sammen fikk vi det til, sammen koste vi oss!


 Øyvind var... Øyvind :D

Øyvind var glad i vær. Leke i vinden, leke i regnet, leke i snøen (det var favoritten med stor F). 

Øyvind la ikke skjul på at han var barnslig. Vi var barnslige og lekne begge to. Det gjorde at vi hadde det mye gøy sammen. Det var gøy å leke med Øyvind.

Øyvind mente at å få være i ballbasseng var å få en guttedrøm i oppfyllelse. Han var veldig tydelig på at han ønsket seg et ballrom i huset vi engang skulle kjøpe.

Øyvind lot seg lett fascinere. Men han ville ikke bare la seg fascinere, han ville forstå. Han hadde mange interesser. Det var så masse han ville lære. Selv om han kanskje ikke var den ivrigste på å lese skolepensum, så leste faktisk gutten bøker om blant annet EUs oppbygning på sengekanten. Bare fordi han interesserte seg for det. Slå den du.

Øyvind ville være mer macho enn snømannen vår, Kåre. Det får være opp til deg å vurdere hvem av disse som var mest macho.

Øyvind ville være superonkel. Jeg tror han klarte det. De to niesene hans betydde ekstremt masse for han. 

Øyvind satte seg mål jeg aldri ville trodd han skulle gjennomføre. Som da han bestemte seg for å springe Ulriken opp på bakgrunn av et veddemål med en jeg egentlig ikke tror han visste hvem var. Han bare bestemte seg for å gjøre det, så gjorde han det.

Øyvind var skikkelig dårlig til å spise noe som var surt. Haha, jeg har ledd av han opptil mange ganger.

Øyvind hadde en kjempegod tone med barn. Han var helten til Simen. Jeg hadde plutselig ingenting å stille opp med lenger. Det var bare Øyvind som betydde noe :) Her er Simen overbevist om at Øyvind må være en av verdens sterkeste. Øyvind klarte nemlig å felle et tre med bare hendene. Hva visste vel Simen om det var pill råttent. 

  
Øyvind var skikkelig god å være med. Vi hadde det veldig bra i hverandres sleskap. Jeg hadde verdens beste kjæreste.
 
 
Jeg og Øyvind skulle gifte oss. Vi var så nær, så nær. Vi hadde det kjempemorsomt da vi skulle lage invitasjoner. Øyvind var en svært kreativ sjel, så han laget invitasjoner som vi ble kjempefornøyd med.

Jeg er glad for alt jeg har fått oppleve sammen med deg, Øyvind. Det er masse! Du grep livet mens du hadde det, og du fikk meg med på det. Takk!! Takk for alle de gode minnene vi har sammen!
Jeg savner deg, for for meg var du så god! 

Øyvind, dersom du hadde lest dette. 
Jeg husker litt til swahili: 
Mimi ninaopenda wewe! 
Virkelig!

10 kommentarer:

Marit sa...

Detta va kjempefint, Therese!

Ragnhild sa...

Veldig fint skreve Therese!

Unknown sa...

Så ufattelig kjipt at Øyvind skulle dø. Livet er urettferdig altså. Han virket som en kjempekul fyr, som det skulle vært gøy å bli bedre kjent med. Følte jeg fikk et godt innblikk i litt av livet hans gjennom det du hadde skrevet! Skikkelig bra! Men jeg satser på å treffe han i himmelen - det blir greier:D Gratulerer med dagen til Øyvind!

Kaja sa...

ååå, fine Therese!! Det var virkelig et flott minne av vår gode Øyvind! Det var akkurat sånn han var!! Du er utrolig flink til å skrive! <3 Har tenkt på deg i dag, vi er veldig glad i deg, gode deg! Stor klem fra oss <3

Therese sa...

Tusen takk for mange fine kommentarer. Det varme langt inni hjerterotå :)
Øyvind va ein finfin gutt. Dette blei min "bursdagsgave" te han fra meg i år. Han fortjene virkelig å bli minna på ein god måte. For han va så ekstremt god, ikje bare mot meg, men mot så mange.

Sindre sa...

Takk for muligheten t å tilbringe bursdagen hans med deg med nettopp lek og moro (og en del slitne kroppsdeler i den der klatreveggen)! Storveis! Du e helten min!

Tina sa...

Å så fint du har skrevet Therese, og masse koselige bilder :) Sitter her med tårer i øynene, men med et smil rundt munnen. Han var så god!

Glad i deg, gode, snille, herlige Therese :)

Marius N. sa...

*rendered speechless*

Maria sa...

åh, for et sterkt innlegg! eg blei heilt rørte! tenk så mange gode minner og fine bilder du har fra han. Det e godt å tenka på det som va, sjølom mye sikkert e vindt og. Du e sterke som sette ord på det therese! inspirenade og rørande!

Tonje sa...

*gråter* Jeg har ikke sett dette før nå jeg. Kjempefint var det - og veldig trist.