søndag 12. februar 2012

Innstilling

Å velge rett fokus er ikke alltid like lett.
Allikevel tror jeg det er viktig.
Jeg merker at mitt fokus, min innstilling til livet og hverdagen preges av hvordan jeg har det.
Når jeg har det bra er det lett å tenke glade tanker, gjøre ting som jeg synes er artig og derav få krefter og energi av det jeg velger å gjøre. Har jeg derimot en kjip dag eller er fryktelig sliten, da er det ikke like lett. Da glemmer jeg fort at rett fokus og positiv innstilling kan gjøre kjipe dager lettere.
Noen ganger handler det egentlig ikke om å ha den mentale innstillingen på plass, men det handler om å bryte et mønster, prioritere å gjøre noe som jeg vet gjør meg glad, som jeg vet gir energi i stedet for å stjele krefter. For det kan snu en drittdag til en tommeloppdag. 


Denne boka hjelper meg å holde fokus. Dette er "det beste som har hendt meg i dag"-boka mi. Jeg valgte å ta med meg videre noe fint jeg og Øyvind hadde. Men i stedet for å fortelle han hva det beste som har hendt meg i dag er, så skriver jeg det i denne boka. Hver dag skriver jeg ned de tre beste tingene som har skjedd i løp av dagen. Uansett om dagen har vært god eller dårlig, så skal det stå 3 ting. OG det trenger ikke å være store ting, men noe som betydde noe. Jeg har akkurat skrevet ut bok nr 2. Her er noe av det beste som hendte meg i tidsrommet 7.august- 2.februar:
  • 21.august: Sykkeltur i Bymarka
  • 28.september: Tilfeldig treffe på en god venninne i byen
  • 7.oktober: Sove på sofaen
  • 23.oktober: Lære å hekle
  • 13. november: En kjempegod klem
  • 17.november: Synge høyt til radioen i bilen
  • 23.desember: Spille ligretto
  • 1.januar: Morgenen med verdens beste søskenbarn
  • 18.januar: Kunne le med en venninne av at begge hadde en crap dag og bare var i kjempedårlig humør.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Inspirerande og motiverande lesning! Håpe alt står bra te med deg Therese! :)

Kjersti sa...

Eg blir så imponert over deg, Therese. Du e virkelig ein inspirasjon og gledesspreder!:D
Ønsker deg alt godt <3
Klem fra meg :)

Maria sa...

Du inspirere Therese, takk for at dele det her med oss:)

Berit sa...

Eg håbe mange lese dette og ser ka muligheter så ligge i endre fokus og kver dag ha fokus på de små tingene som gjør dagen til en litt bedre dag.